Atle Rørbakk har en travel hverdag, med daglig jobbpendling til Oslo og jobb i Direktoratet for nødkommunikasjon, i tillegg deltidsjobb ved ambulansetjenesten på Hamar. Dermed passer et treningssenter med åpningstider fra kl. 05:00 – 24:00 han utmerket.
Rørbakk bor også på Hamar Vest, og sier han primært meldte seg inn på Espern Express på grunn av åpningstidene. ”Jeg har en jobb som medfører lange dager, og ofte er jeg hjemme igjen sent på ettermiddagen. Da er det greit å ha et treningssenter hvor jeg slipper å tenke på åpningstider” sier han, og legger til at med treningsmuligheter fra kl. 05:00 – 24:00 bør det være gode muligheter for å få tid til aktivitet i hverdagen. 42-åringen bestemte seg for å legge om livsstilen da han begynte pendlingen til Oslo for drøyt tre år siden, da han inntil dette kun hadde vært å regne som støttemedlem på ulike treningssentre, og treningen ble for sporadisk.
Fornøyd med Espern Express: Atle Rørbakk er fornøyd med å ha fleksible treningsmuligheter i nærheten av der han bor. Foto: Heidi Bjerkestrand
De siste årene har han trent jevnlig, og han prøver å variere mellom kondisjon- og styrketrening. ”Når det gjelder kondisjonstreningen går det som oftest i løping på tredemølle, hvor jeg blant annet kjører ulike former for intervalløkter”. Styrketreningen sier Rørbakk har en tendens til å gå litt i det samme sporet, og legger til at han nok kunne hatt behov for noe veiledning for å få oppdatert sine øvelser og sitt treningsprogram. Det kan han også gjøre, ved å skrive seg opp på en liste som ligger i inngangspartiet på Espern Express, og en veileder fra Espern vil ta kontakt.
42-åringen er, som Frode Barmoen, Kristin Høybakken og Knut Austlid, stort sett fornøyd med Espern Express, og trekker frem den gode kapasiteten i tredemølleparken som veldig positivt, i tillegg til åpningstidene og tilgjengeligheten. ”Nytt treningsutstyr generelt alltid bra, og alt av utstyr på senteret er jo splitter nytt” sier han. Han legger også til at han opplever de andre besøkende på senteret som stort sett flinke til å rydde opp etter seg og å tørke av apparater etc., selv om han opplever at det nok kan skli ut noe til tider. For å påse at trivselsreglene overholdes og at de besøkende er flinke til å rydde opp etter seg, har vi vært så heldige å fått hjelp av Jan Erik Multhagen, som fungerer som ryddehjelp i tillegg til trofast medlem på senteret.
Og selv om Atle, av naturlige årsaker, har besøkt Espern Express en del utenfor de travleste åpningstidene opplever han at det stort sett er jevnt besøk på senteret. ”Det positive med å være på trening litt utenfor kjernetiden er at det sjeldent blir kø ved treningsapparatene, men jeg opplever allikevel at det er jevnt besøk på senteret, og jeg er i det store og det hele veldig fornøyd med Espern Express!”.